عمل بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین

عمل بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی

با افزایش سن، پوست صورت دچار تغییراتی در شادابی، رنگ و ضخامت میگردد و حالت جوانی و تازگی خود را رفته رفته از دست می دهد. به تدریج چروکها ظاهر شده و نخستین تغییر فاحش را میتوان در ناحیه پلک ها مشاهده کرد. یکی از علتهای اصلی افتادگی پلک ، نازک بودن پوست آن است. شل شدگی و از دست رفتن قوام پوست در ناحیه پلک بالا باعث چین خوردن و آویزان شدن پوست اضافی پلک و بیرون زدن چربی بصورت پف پلک بالای چشم می گردد. گاهی پوست اضافه در پلک فوقانی در واقع ناشی از افتادگی ابرو وپیشانی می باشد که باید در ابتدا توسط جراح فوق تخصص پلک تحت بررسی قرارگیرد

چه زمانی باید عمل بلفاروپلاستی انجام دهیم؟

وقتی بیماران از پف زیر چشم ، چروکهای متعدد و افتادگی پلک ها رنج می برند نیاز به جراحی زیبایی پلك دارند در غیر این صورت نباید این کار انجام شود. عمل بلفاروپلاستی منظره چشم را هشت تا ده سال جوانتر می کند. بلفاروپلاستی واقعاً می‌تواند ظاهر چشم‌ها را بهبود بخشد و چین‌خوردگی‌های مغولی (چینی که گوشه‌ی داخلی چشم را می‌پوشاند) را اصلاح کند و در نتیجه منجر به واضح‌تر شدن پلک‌های پایینی ، درشت کردن چشم و جذاب‌تر شدن ظاهر کلی چشم‌ها شود.

علایم معمول پیری پلک بالایی

  •   پوست اضافی روی پلک که باعث می شود بیمار پیرتر به نظر برسد.
  • بیماران خود را با پلک افتاده توصیف می کنند.
  • چشم ها به نظر غمگین، خسته و یا عصبانی می رسند
  • بیماران معمولا ظاهر پلک سالم را از دست می دهند و پوست پلک چین می خورد
  • خانم ها به خاطر وجود پوست اضافی نمی توانند از آرایش چشم استفاده کنند
  • در برخی موارد، پوست اضافی میدان دید را محدود می کند
  • ظاهر چربی آویزان در پلک بالایی دیده می شود
  • با پیر شدن بیمار، مناطق بالای چشم چربی خود را از دست می دهند و باعث ایجاد ظاهر پیر می شوند

علایم معمول پیری پلک پایینی

  •     مهمترین نشانه پیر شدن پلک،کیسه های زیرچشمی است
  •     کیسه ها از چربی بیرون زده ای تشکیل می شوند که باعث می شوند بیمار به نظر خسته یا فرسوده برسد.
  •     پوست پلک پایینی به نظر خشک می رسد و چروک هایی در اطراف آن وجود دارد
  •     این تغییرات به خاطر از بین رفتن خاصیت کشسانی پوست با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید است
  • در نهایت، حلقه های تیره با پیر شدن پلک پایینی افزایش می یابند
  •    حلقه های تیره ناشی از سایه چربی یا رنگدانه های عمیق تر در منطقه پلک پایین است.

بلفاروپلاستی چه کار می کند؟

بلفاروپلاستی به بر گرداندن علایم پیری پلک های بالایی و پایینی کمک می کند. بلفاروپلاستی می تواند:

  •     بیمار را از دست توده های چربی در پلک بالا و پایین راحت کند
  •    پوست اضافی پلک را حذف می کند
  •     به صاف شدن چین و چروک کمک می کند
  • حلقه های تیره در پلک پایینی را از بین می برد
  • به رفع افتادگی پلک ناشی از پیری کمک می کند

بهترین متقاضیان جراحی افتادگی پلک چشم افرادی با خصوصیات زیر هستند:

•    پف آلود بودن پلک بالایی: این عمل افتادگی پلک چشم ، حالت پف‌ چشم و کیسه‌های زیر چشم را از بین می‌برد.

•    چشم‌های خسته: جراحی زیبایی پلک چشم ویژگی‌هایی را از بین می‌برد که چهره را خسته نشان می‌دهد و سن را بالا می‌برد.

•    پوست اضافی پلک بالایی: جراح پوست را سفت می‌کند و بخش اضافی آن را برمی‌دارد.

•    سن 18 سال به بالا: اکثر متقاضیان بیش از 35 سال سن دارند، اما اگر پف‌آلودگی یا افتادگی پلک در خانواده‌ای رایج باشد، می‌توان عمل را در سنین پایین‌تر نیز انجام داد.

•    سلامت جسمی و روانی مناسب: اگرچه جراحی پلک یک عمل کوچک است، با این حال مانند هر عمل دیگری با عوارض بالقوه‌ای همراه است که بهتر است بیمار با آگاهی کامل از آنها تصمیم به انجام عمل بگیرد.

•    واقع‌بینی: بیماران باید انتظارهایی واقع‌بینانه از انجام عمل داشته باشند.

انواع جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی)

جراحی زیبایی پلک دارای سه نوع اصلی است:

بلفاروپلاستی پلک پایین

نوع اول، بلفاروپلاستی پلک پایین نام دارد. این نوع جراحی، همانطور که نام آن نشان میدهد، روی پلک پایین انجام شده و اکثراً از آن برای اصلاح پف پلکها یا بهبود چروکهای پوست اطراف چشم استفاده میشود.

جراحی پلک دو کره ای

نوع دوم، جراحی پلک دو کرهای نام دارد. به این نوع عمل «بلفاروپلاستی آسیایی» نیز گفته میشود زیرا در شرق و جنوب شرق آسیا طرفداران بسیاری دارد. در این نوع جراحی، با ایجاد یک چین در پلک بالا، این پلک دو لایه میشود.

جراحی پلک بالا

نوع سوم، جراحی پلک بالا است. از این نوع جراحی عمدتاً برای بهبود عملکرد چشم استفاده میشود. در دوران سالخوردگی، پلک بالا خاصیت ارتجاعی طبیعی خود را از دست داده و در نتیجه دچار افتادگی میشود. این وضعیت میتواند باعث محدودیت دید و اخلال در برخی از فعالیتهای روزانه مانند مطالعه، نوشتن یا رانندگی شود. به این ترتیب، انجام جراحی پلک بالا باعث بازیابی عملکرد بیمار میشود.

دستورات و مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی

اکثر افراد یکی دو روز پس از عمل بلفاروپلاستی می توانند مطالعه کنند یا تلویزیون تماشا کنند. معمولاً تا ۲-۳ هفته پس از انجام عمل بلفاروپلاستی نمی توان از لنز تماسی استفاده کرد و فرد باید از عینک مناسب استفاده کند. پس از یک هفته تا ۱۰ روز که همه بخیه های عمل جراحی زیبایی پلک یا عمل بلفاروپلاستی برداشته شدند و محل زخم تقریباً جوش خورد می توان فعالیت های شغلی را از سر گرفت. از این زمان با صلاح دید پزشک می توان از مواد آرایشی برای پنهان کردن کبودی و محل برش استفاده کرد. معمولاً تا ۳-۴ هفته پس از عمل بلفاروپلاستی چشم ها شدیداً به آفتاب، باد شدید و گرد و غبار حساس هستند. در این مدت بهتر است از یک عینک آفتابی بزرگ و یک کرم ضد آفتاب مخصوص دور چشم استفاده کرد.

    در صورت بروز هرگونه درد شدید یا کاهش دید دراثر عمل بلفاروپلاستی حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

پس از آنکه اثر داروی بی حس کننده جراحی پلک از بین رفت ممکن است احساس کنید که پلک ها تحت کشش و دردناک هستند. این حالت معمولاً خفیف است و با مصرف مسکن های معمولی برطرف می گردد.

معمولاً توصیه می شود که پس از عمل بلفاروپلاستی تا چند روز از کمپرس سرد استفاده کنید و سرتان را بالا نگه دارید (برای خوابیدن هم چند بالش زیر سرتان بگذارید) این اقدامات به کنترل ورم و کبودی محل جراحی زیبایی پلک کمک زیادی می کند. میزان ورم و خون مردگی محل عمل بلفاروپلاستی در افراد مختلف متفاوت است. معمولاً ورم و کبودی یک هفته پس از جراحی به حداکثر می رسد و ظرف ۲ تا ۴ هفته برطرف می گردد.

تا یکی دو هفته پس از عمل بلفاروپلاستی ترشحات خفیف یا حالت چسبندگی دارند. مصرف قطره های مناسب به رفع این حالات کمک می کند.

در ۲-۳ هفته اول پس از عمل بلفاروپلاستی لازم است مکرراً توسط چشم پزشک معاینه شوید.

در هفته های اول پس از عمل بلفاروپلاستی ممکن است اشک ریزش، حساسیت به نور و تغییرات گذرای بینایی (مثل تاری دید یا دوبینی) ایجاد شود که به تدریج برطرف می گردد.

بخیه ها معمولاً ۴-۵ روز تا یک هفته پس از عمل جراحی زیبایی پلک برداشته می شود .پس از برداشتن بخیه ها تورم پلک ها کم کم فروکش می کند و فرد ظاهر بهتری پیدا می کند.

آیا نتیجه جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) دائمی است؟

نتیجه جراحی پلک بالا دست کم 5 تا 7 سال دوام دارد. در حالی که، معمولاً نتیجه جراحی پلک پایین دائمی بوده و نیازی به تکرار جراحی نیست. البته، پلک بعد از جراحی نیز فرایند پیری خود را ادامه میدهد. در مواردی که پلکها دوباره پف کرده و دچار افتادگی میشوند، لیفت پیشانی گزینه بهتری نسبت به تکرار لیفت چشم خواهد بود.