عمل زیبایی گوش | کاربردها | مزایا و عوارض احتمالی

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش، روشی است که در آن سایز و حالت گوش ها تغییر می یابد. نتایج عمل جراحی تغییر شکل گوش تا حد زیادی به تغییرات مورد نظر وابسته است؛ به هر حال این روش ها به طور کل موجب افزایش اعتماد به نفس و رفع مشکل گوش بزرگ، مخصوصا در کودکان و نوجوانان می شود. اگر گوش ها برجسته و بیرون زده باشند،  با بخیه زدن غضروف می توان لاله ی گوش را صاف و به سر نزدیک تر کرد. اگر یکی از گوش ها نسبت به دیگری بالاتر قرار گرفته باشد، توسط عمل زیبایی گوش می توان آن ها را نسبت به هم متقارن کرد. گوش هایی که بیش از حد بزرگ هستند را نیز می توان توسط جراحی پلاستیک گوش به تنهایی و یا به همراه سایر عمل های جراحی مربوط به گوش به اندازه ی متناسب درآورد. درمان درد گوش ناشی از جراحی زیبایی گوش معمولا با قرص های مسکن کنترل می شود.

اقدام برای عمل زیبایی گوش

•    چنانچه به طور مادرزادی دارای گوش های بیش از حد بزرگ و یا کوچکی هستید.
•    چنانچه اندازه و محل قرارگیری گوش های شما با سرتان متناسب نیست.
•    چنانچه گوش هایتان بیرون زده و برجسته است.
•    چنانچه دچار آسیبی شده اید که در شکل گوش های شما تاثیر گذاشته است.

عمل جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی می تواند باعث بهبود شکل، موقعیت و تقارن گوش ها شود. این عمل جراحی می تواند نقص هایی که در هنگام تولد در ساختار گوش وجود داشته، مثل بزرگ بودن بیش از حد گوش ها را اصلاح کند و همچنین می تواند شکل نامتناسب گوش و بد شکلی ایجاد شده در اثر جراحت را درمان کند.
دکتر سهرابی از تکنیک هایی در جراحی زیبایی گوش استفاده می کند که باعث ایجاد تقارن و تناسب در گوش ها و در حالی که شکل طبیعی خود را حفظ کنند، می شود. اصلاح حتی جزئی ترین بدشکلی ها می تواند باعث بهبود ظاهر و افزایش اعتماد بنفس فرد شود.

افراد مناسب برای جراحی زیبایی گوش

عمل جراحی زیبایی گوش یک روش کاملا منحصربفرد است و از طریق مشاوره با جراح زیبایی خود می توانید بهترین نتایج را کسب کنید. جراح زیبایی گوش قادر است بهترین روش جراحی مناسب برای شما و یا فرزندتان را پیشنهاد دهد.
عمل جراحی زیبایی گوش برای کودکانی مناسب است که:
•    از سلامت کامل برخوردار باشند و مبتلا به عفونت های مزمن درمان نشده ی گوش نباشند و درمان عفونت گوش برای ایشان انجام شده باشد .
•    به طور معمول 5 سال یا بیشتر سن داشته باشند، زمانی که غضروف گوش کودک برای اصلاح، به اندازه ی کافی مقاوم شده باشد.
•    بتواند به خوبی همکاری کرده و از دستورات پزشک پیروی کند.

عمل جراحی زیبایی گوش برای نوجوانان و افراد بالغی مناسب است که:

•    از سلامت کامل برخوردار باشند و مبتلا به بیماری های خاص که در بهبودی اختلال ایجاد می کنند، نباشد.
•    سیگاری نباشد.
•    افرادی که دارای دید مثبت هستند و دارای اهداف خاصی برای عمل جراحی گوش هستند.
روش مرسوم عمل گوش شامل بخیه زدن غضروف گوش های برجسته و بیرون زده و درنتیجه جمع شدن آن به سمت سر فرد می باشد. این کار باعث می شود که فرد احساس داشتن ظاهری زیباتر و طبیعی تر را تجربه کند.
اتوپلاستی ترمیمی به رفع اختلالات گوش که در اثر آسیب به گوش و یا به طور مادرزادی ایجاد شده اند، کمک می کند. در زیر به برخی از اختلالات گوش که می توان آن ها را توسط عمل جراحی اتوپلاستی ترمیمی برطرف کرد، اشاره شده است:

اختلالات مادرزادی

•    گوش کاگوت: گوش فرد فاقد لاله گوش است.
•    گوش گربه ای: لبه های گوش به سمت جلو تا شده است، شبیه گربه.
•    گوش آویزان: گوش شباهت زیادی به یک فنجان دارد و انحنای گوش به سمت داخل است.
•    گوش لوله ای: گوش ها به سمت جلو لوله شده مثل یک طومار.
•    گوش ویلدرموت: انحنای بالای گوش معکوس شده و به سمت سر بیمار است.
•    بدشکلی استال گوش: تا شدگی گوش غیرعادی است که می تواند باعث ایجاد یک لبه شود و گوش فرد را شبیه گوش جن و پری کند.
•    ایجاد شکاف در لاله گوش: یک تو رفتگی در لاله ی گوش ایجاد می شود.
•    گوش علامت سوالی یا گوش کاسمن: گوش شبیه یک علامت سوال است. فاصله ای بین لاله ی گوش و انحنای خارجی گوش وجود دارد.
•    میکروتیا که در آن گوش فرد زیادی کوچک و رشد نیافته است.
•    ماکروتیا که در آن گوش فرد بیش از حد بزرگ است.
•    گوش جمع شده: بخشی از گوش فاقد پوست و غضروف در بخش خارجی پشت گوش است.
•    گوش مخفی: بخش بالایی انحنای گوش در داخل سر مخفی شده است.

آمادگی قبل از عمل جراحی زیبایی گوش

آمادگی برای انجام عمل جراحی گوش شامل موارد زیر است:
•    تست های آزمایشگاهی و یا سنجش بالینی
•    مصرف داروهای خاص و یا تنظیم داروهای فعلی
•    ترک سیگار
•    پرهیز از مصرف آسپیرین، داروهای ضدالتهاب و مکمل های دارویی به دلیل افزایش خطر خونریزی

روش انجام عمل جراحی گوش

اتوپلاستی یا عمل جراحی زیبایی گوش، به منظور تغییر شکل یک یا هر دو گوش به کار می رود. افرادی که از سایز، شکل و یا محل گوش خود ناراضی هستند، می توانند با این عمل جراحی سرپایی، ظاهر خود را بهبود بخشند. اتوپلاستی همچنین کوچک کردن لاله ی گوش و جراحی گوش گل کلمی (گوش کشتی گیران) را نیز شامل می شود تا پوست و غضروف اضافه برداشته شود. به دلیل این که زیبایی گوش یکی از ویژگی های برجسته ی صورت است، بسیاری از افراد پس از انجام این عمل با داشتن ظاهری متناسب تر، اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهند کرد.

اتوپلاستی ترمیمی و جراحی گوش بیرون زده

عمل جراحی ترمیمی گوش برای بالغین تحت بی حسی موضعی به همراه داروی آرام بخش و برای کودکان تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد.
برای شروع عمل اتوپلاستی، جراح یک برش در پشت گوش ایجاد می کند تا به غضروف گوش دسترسی داشته باشد. سپس غضروف تغییر شکل داده می شود و پوست اضافه برداشته می شود. در نهایت، در صورت لزوم گوش به سمت سر نزدیک تر می شود و برش توسط بخیه های جذبی بسته می شود. معمولا عمل جراحی زیبایی گوش بسته به وسعت عمل، بین 1 تا 2 ساعت طول می کشد.
اگر فرد دارای گوش های برجسته و بیرون زده باشد، از روش اتوپلاستی برای گوش های بیرون زده استفاده می شود تا گوش ها به سر نزدیک تر شوند. این روش شامل تکنیک های برداشتن پوست از پشت گوش و برش غضروف می باشد. این تکنیک ها به جراح کمک می کند تا بتواند شکلی ایده آل از گوش را ایجاد کند.
تکنیک های مختلفی برای عمل جراحی گوش برجسته وجود دارد. روشی که جراح انتخاب می کند، به این که گوش فرد به چه میزان اصلاح نیاز دارد، بستگی دارد. روش های مختلف در عمل جراحی تغییر شکل گوش و جراحی گوش برجسته را می توان در دو گروه اصلی طبقه بندی کرد: تغییر شکل غضروف و برش غضروف

تکنیک های برش غضروف شامل ایجاد برش هایی در غضروف می شود تا در بافت تغییر شکل ایجاد کنیم و یا باعث افزودن و یا جداکردن بافت شویم. وقتی از این روش استفاده می شود، جای زخم بزرگی به جا خواهد ماند، اما این جای زخم به زحمت قابل مشاهده خواهد بود. تکنیک های تغییر شکل غضروف شامل استفاده از بخیه ها می شود تا در شکل و موقعیت گوش تغییر ایجاد شود.  اتوپلاستی تغییر شکل غضروف یک عمل جراحی غیر تهاجمی است و اغلب باعث ایجاد انحنای طبیعی در گوش می شود.
عمل جراحی ترمیمی گوش فرمی از اتوپلاستی است که برای اصلاح بدشکلی ها و یا جراحات گوش به کار می رود. از این روش به طور معمول برای ترمیم میکروتیا، نقص مادرزادی گوش که تقریبا در هر 10000 تولد، سه نوزاد به آن مبتلا می شوند، به کار می رود. جراحاتی که به انجام عمل ترمیمی گوش نیاز دارند، شامل سوختگی،  پارگی و سوراخ شدگی گوش هستند.
در جراحی ترمیمی گوش، از ترکیب چندین تکنیک جراحی استفاده می شود تا یک گوش با ظاهری طبیعی ایجاد شود. در برخی موارد، از دنده ها غضروف برداشته می شود تا به غضروف گوش پیوند بزنند تا بزرگتر شده و شکل طبیعی به خود بگیرد.  چنانچه پیوند پوست ضروری باشد، بافت مورد نیاز از ناحیه ی بالایی باسن برداشته می شود و در محل مورد نظر پیوند زده می شود.

عمل جراحی کوچک کردن گوش

برخی افراد از اندازه و شکل گوش خود، ناراضی هستند. نوعی از اتوپلاستی که با عنوان عمل جراحی کوچک کردن گوش شناخته می شود، برای تغییر سایز گوش های بزرگ به کار می رود تا ظاهری طبیعی به آن ها ببخشد. عمل جراحی کوچک کردن گوش که می تواند شامل کوچک کردن لاله ی گوش باشد، به صورت سرپایی انجام می گیرد و می توان از آن برای کودکان و افراد بالغ استفاده کرد. طی عمل جراحی، پزشک غضروف و پوست اضافی را برمی دارد و با تغییر شکل گوش، سایز آن را کوچک تر و طبیعی تر می کند. با استفاده از عمل کوچک کردن گوش که اغلب با عمل جراحی گوش برجسته همراه است، می توان در صورت و گوش ها تقارن و تناسب ایجاد کرد.

جراحی زیبایی لاله گوش

عمل جراحی لاله ی گوش روشی است که در آن جراح لاله ی گوش که دچار کشیدگی و یا پارگی شده است را ترمیم می کند. در برخی موارد ممکن است لاله ی گوش حین سوراخ کردن آن تصادفا پاره شود. در موارد دیگر، ممکن است لاله ی گوش عمدا در اثر ایجاد تغییرات، دچار کشیدگی شده باشد. در هر کدام از این موارد، جراح می تواند پارگی ایجاد شده را بخیه بزند تا فرد بتواند دوباره از گوشواره استفاده کند.

بهبودی پس از عمل جراحی

به طور معمول، بخیه ها پس از حدود یک هفته کشیده شده و یا جذب می شوند.
به مدت یک ماه یا بیشتر باید از انجام هر گونه فعالیتی که در آن ممکن است گوش خم شود، خودداری کرد. اغلب افراد بالغ می توانند پس از گذشت 5 روز از عمل جراحی به سر کار برگردند. کودکان می توانند پس از گذشت 7 روز یا بیشتر، در صورتی که در فعالیت های ورزشی شرکت نکنند، به مدرسه بازگردند. می توانید از معلم کودکتان بخواهید که به مدت چند هفته مراقب کودکتان باشد.

عوارض و خطرات

مانند همه ی انواع عمل های جراحی، این عمل نیز ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد. خطرات مخصوص عمل جراحی اتوپلاستی شامل پاره شدن بخیه ها و در نتیجه بازگشت گوش به حالت قبلی، خونریزی و ایجاد جای زخم غیرطبیعی می باشد. چنانچه یکی از این موارد اتفاق بیفتد، ممکن است به عمل جراحی دیگری نیاز باشد. نهایت تلاش ما بر این است که احتمال وقوع این اتفاقات را به حداقل برسانیم. مهمتر از همه این که دکتر سهرابی و تیم همکارانش، می توانند از پروتکل های مختلفی برای جلوگیری از وقوع این عوارض استفاده کنند.

سوالات متداول

در چه سنی می توان تحت عمل جراحی زیبایی گوش قرار گرفت؟

عمل اتوپلاستی را می توان در هر سنی، معمولا از سن حدود 5 تا 6 سالگی، زمانی که گوش ها به اندازه ی نهایی خود برسند، انجام داد. در کودکان، غضروف گوش نسبت به بزرگسالان قابل انعطاف تر است، در نتیجه چنانچه عمل جراحی در سنین پایین تر انجام شود، گوش فرد راحت تر تغییر شکل می یابد و کودک می تواند از اثرات فیزیولوژیکی این روش به طور قابل توجهی بهره مند شود.

عمل اتوپلاستی چه مدت طول می کشد؟

معمولا عمل جراحی اتوپلاستی حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد.

آیا پس از عمل اتوپلاستی اسکار (جای زخم) بر جای خواهد ماند؟

پس از بهبودی، یک جای زخم باریکی پشت گوش بر جای خواهد ماند. به دلیل این که این اسکار پشت گوش در تاشدگی طبیعی آن واقع شده است، به ندرت قابل مشاهده خواهد بود.

 آیا می توان لاله ی گوش را کوچکتر کرد؟

طی چند سال اخیر، درخواست برای کوچک کردن لاله ی گوش به طور فزاینده ای بین عموم  افراد رواج یافته است. اندازه ی لاله ی گوش را می توان در مطب پزشک به راحتی و توسط بی حسی موضعی تغییر داد.

آیا عمل اتوپلاستی می تواند بر شنوایی فرد تاثیر بگذارد؟

اتوپلاستی در هیچ صورت شنوایی فرد را تغییر نخواهد داد. مکانیسم شنوایی انسان در گوش میانی و داخلی انجام می گیرد.

آیا عمل اتوپلاستی با درد همراه است؟

احساس درد و ناراحتی بخشی از روند بهبودی پس از عمل اتوپلاستی خواهد بود، هرچند درد آن بسیار کم است. در صورت لزوم می توان از داروهای مسکن غیر تجویزی استفاده کرد.

چه مدت پس از عمل اتوپلاستی نتایج آن را مشاهده خواهم کرد؟

بلافاصله پس از عمل جراحی می توانید بهبودی در شکل و وضعیت گوش خود را مشاهده کنید، با این حال 4 تا 6 هفته طول می کشد تا بهبودی کامل صورت گیرد و شما بتوانید نتایج نهایی عمل را ببینید.

آیا نتایج عمل اتوپلاستی دائمی است؟

به دلیل این که پس از اتوپلاستی احتمال عود کمی وجود دارد، معمولا با پیش بینی احتمال عود، گوش را کمی بیشتر تغییر می دهند. افرادی که از مراقبتهای پس از عمل لاله گوش پیروی می کنند و لباس محافظ شب پس از عمل جراحی را می پوشند، می توانند احتمال عود را به حداقل برسانند. در موارد نادر بزرگسالان ممکن است بخواهند در عمل جراحی دیگری گوششان بیشتر مورد ترمیم قرار گیرد.